Laat excuses niet winnen!

Moeten wij het nog een keer herhalen waarom een workout goed voor je is? Jullie weten zelf ook wel dat mensen die regelmatig een workout doen gezonder zijn. En dat de kans op hart- en vaatziekte, diabetes en zelfs enkele vormen van kanker kleiner is door lichamelijke activiteiten. Plus slapen deze mensen beter, zijn gelukkiger en hebben veel meer energie, daarnaast ziet er een getraind lichaam ook nog eens beter uit. Toch lukt op de één of andere manier voor vele van jullie niet om regelmatig wekelijks een workout te doen. De smoesjes die wij voorbij zien komen zijn soms nog creatiever dan de werken van Andy Warhol.

Het wordt tijd dat je de smoesjes aan de kant zet en gewoon gaat trainen. Wij hebben de zes meest voorkomende smoesjes voor jullie opgeschreven en hoe je ze deze kunt verslaan.

 

1. ”Ik heb geen tijd.”

Hoeveel TV kijk jij? Doe bijvoorbeeld de Ikwileensixpack workout tijdens je favoriete televisieprogramma. Of neem je programma op met de HD recorder en fast forward bij de reclames waarmee je al snel een kwartier bespaart en die tijd kunt besteden aan een circuit van squats, push ups en sit ups.

Wanneer je geen tijd hebt doordat je werk veel tijd in beslag neemt, probeer je daar enkele oefeningen te doen. Je vindt genoeg voorbeelden hiervan op onze Exercise Video’s pagina. Doe deze tijdens je lunch of neem een kleine break in de namiddag en zoek een rustig plekje buiten op om enkele oefeningen uit te voeren.

2. “Ik ben moe.”

Veel mensen geloven dit niet, maar een goede workout geeft je energie. Wanneer je start met bewegen zal je vermoeidheid langzaam verdwijnen. Dit komt door de endorfine (het feel good hormoon) die vrijkomt door lichamelijke activiteit.

3. “Ik moet op de kinderen passen.”

Neem de kinderen met je mee. Ga met ze wandelen in het park of neem ze mee naar het zwembad. De kinderen op de fiets of te voet naar school brengen in plaats van met de auto is ook een goede oplossing.

Samen bewegen is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je kinderen. Zoek naar leuke activiteiten die jullie samen kunnen doen, zoals voetballen, badminton, zwemmen etc.

4. “Het is saai.” 

Een instructeur heeft ons eens verteld dat trainen net als seks moet zijn. Je moet het graag willen, het moet goed voelen goed voor je het doet en ook wanneer je het doet. De vraag is natuurlijk hoe kan je het zo gaan benaderen. Ten eerste zoek een activiteit die je leuk vindt. Zie je het niet zitten om in een sportschool te trainen, maar wil je wel met gewichten trainen? Dan kan je zelf enkele gewichten aanschaffen en thuis aan het werk gaan. Of doe je liever iets in de buitenlucht is fietsen of skeeleren een goede optie.

Wanneer je thuis traint, kan het trainen terwijl je favoriete show op TV is het een stuk minder saai maken. Dit is dan ook een goede oplossing als je maar serieus blijft bewegen! Of sluit je aan bij een vereniging of groepsles. Met een groep mensen sporten is vaak ook een stuk minder saai. En tot slot varieer in je workouts om het spannend te houden.

5. “Ik houd niet van sporten.”

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Eén daarvan is dat sommige een hekel hebben aan zweten. In dit geval, ga op zoek naar een sportschool die een goed luchtsysteem heeft waar je het niet snel te warm krijgt. Zwemmen is ook een goede optie, want hier zul je niet merken dat je zweet tijdens de baantjes die je zwemt. Of doe eens mee met een yoga les.

Als de oorzaak komt omdat je gewrichten pijn doen tijdens het sporten, start dan met een wateractiviteit. Hoe sterker je spieren worden, hoe beter deze je gewrichten kunnen beschermen en hoe minder pijn je hebt. Als je echt serieuze klachten hebt is het verstandig om contact op te nemen met bijvoorbeeld een fysiotherapeut om te zien welke bewegingsvormen goed en veilig voor je zijn.

Voel je je fysiek ongemakkelijk en houd je daarom niet van sporten, start dan met een activiteit waarbij je anoniem kunt blijven. Je kunt bijvoorbeeld met de Ikwileensixpack workout thuis beginnen in conditie te raken. Of ga met vrienden lopen in een rustige omgeving waar je niet snel herkent zult worden. Wanneer je je in deze situatie bevindt moet je je wel beseffen dat met niks doen er nooit verandering zal komen, dus heb lak aan anderen en ga bewegen zodat je snel weer lekker in je vel zit.

6. “Uiteindelijk stop ik toch weer.”

Leg de lat daarom niet te hoog. Dan is de kans groter dat je het tot een succes brengt. Houd daarom een trainingsdagboek bij. Je zult merken dat je snel vooruitgang boekt en dat dit motiveert. De kans dat je stopt wordt hierdoor een stuk kleiner. Vergeet niet dat het starten met een workout routine moeilijker is dan het blijven doen, dus de eerste moeilijk stap heb je al overwonnen!

Help mee Nederland fit(ter) te krijgen en deel dit artikel!!

    Related posts:

    Leave a Reply