Voorkom deze fouten en win meer aan spiermassa.

Wanneer je start met krachttraining zul je veel progressie in het begin boeken. Je spieren worden aangenaam verrast met je nieuwe trainingen dus bijna alles wat je doet, zal invloed hebben op de groei van je spiermassa. Na verloop van tijd zullen je spieren zich aanpassen en zal je vooruitgang een stuk minder snel gaan of zelfs geen vooruitgang meer boeken. Om resultaat te blijven boeken moet je je trainingsschema vernieuwen. Wij geven je vier tips mee om je weer een boost te geven aan het opbouwen van spiermassa.

1. Benen.
De meeste mannen die regelmatig trainen, hebben een gespierd bovenlichaam. Zij focussen zich meer op het uiterlijke vertoon dan op functionaliteit. Kortom de meeste oefeningen die zij doen zijn alleen gericht op de armen en borst. Wil je in spiermassa aankomen moet je je benen trainen. Je grootste spieren zitten namelijk in het onderlichaam en door deze te trainen, wek je ook een hormoon op dat je groei en kracht van spieren in heel je lichaam positief zullen beïnvloeden.

TO DO: Squats, lunges, deadlift

2. Cardio
Activiteiten als hardlopen, wielrennen, mountainbiken zullen het opbouwen van je spiermassa niet bevorderen. Dit komt omdat je lichaam snel went aan de continuiteit van dezelfde beweging en hierdoor niet aan massa zal toenemen. Daarnaast activeren deze activiteiten je ‘fast-twitch’ spiervezels niet die nodig zijn om spieren te bouwen.

TO DO: Wil je wel aan je cardio willen werken raden wij je interval training aan. Meer hierover vind je hier.

3. Explosiviteit
Als je veel met weerstand (gewichten) werkt is het belangrijk om deze explosief uit te drukken. Zoals we in punt 2 al noemden, activeert dit namelijk je ‘fast-twitch’ spiervezels, die nodig zijn voor spiergroei. Bijkomend voordeel is dat hierdoor ook je hartslag omhoog gaat waardoor je meer calorieën verbrandt.

TO DO: Je oefening explosief uitvoeren en haal ze gecontroleerd terug naar je beginpositie.

 4. Kom uit je ‘comfort zone’.
Denk je dat Lance Armstrong zeven keer de Tour de France had gewonnen als hij een paar kilometers per dag op zijn hometrainer aflegde vanuit zijn woonkamer? Topsporters weten als geen andere dat je grenzen moet verleggen en jezelf in oncomfortabele situaties moet zetten om vooruitgang te boeken. Met alleen maar oefeningen doen die je makkelijk afgaan kom je niet verder. Stap uit je comfort zone en ga oefeningen doen die je minder goed liggen en je zult zien dat je lichaam weer meer spiermassa ontwikkelt.

TO DO: Voeg één oefening toe aan je trainingsschema waar jij je niet prettig bij voelt. Zodra deze goed gaat, voeg je een andere oefening waar jij je oncomfortabel bij voelt toe.

Help mee Nederland fit(ter) te krijgen en deel dit artikel!!

    Related posts:

    Leave a Reply