Spieropbouw

SpieropbouwVeel mensen denken bij spieropbouw gelijk aan enorme spieren als bij Arnold Schwarzenegger. Dat is niet waar we het in deze post over gaan hebben. Wij willen uitleggen hoe de spier werkt en hoe jullie dit kan helpen om de ideale lichaamsbouw te bereiken.

Laten we eens naar de anatomie van de spier kijken. Een spier is een weefselstructuur van cellen die de eigenschap hebben te kunnen samentrekken waardoor beweging mogelijk is. Een spier bestaat – microscopisch gezien – uit meer dan alleen vezels, maar dat kunnen we voor nu even vergeten. Belangrijk voor de opbouw van een spier zijn deze vezels. Wanneer een spier groter wordt neemt deze niet toe aan vezels, maar de dikte van de spiervezel. Hierdoor neemt ook de kracht van de spiervezel weer toe.

Door (kracht)training wordt de spier groter. Wanneer er bijvoorbeeld met gewichten getraind wordt past het zenuwstelsel zich telkens aan. Dit betekent dat wanneer je zwaarder gaat trainen je lichaam zichzelf sterker moet maken om dit gewicht te kunnen tillen. Tijdens het trainen beschadig je wel je spiervezels. Dit is ook nodig om de spier te doen groeien. Deze beschadiging veroorzaakt ook de spierpijn. Om dit te verminderen is juiste voeding – in dit geval eiwitten – van belang. Eiwitten zorgen namelijk dat de spiervezel zichzelf sneller herstelt.

Herstel is dus belangrijk om spiergroei te doen bevorderen. Hiernaast is rust ook heel belangrijk. Bouw daarom ook rust in je trainingsprogramma om je spiervezels te laten herstellen en te doen groeien.

Nog even een speciale mededeling voor onze vrouwelijke lezers. Vrouwen zijn vaak bang dat wanneer ze krachttraining gaan doen dat ze gelijk heel breed worden. DIt is echt niet het geval. Afhankelijk van bouw en aanleg natuurlijk zal dit een langzaam proces zijn, maar wel een proces dat je helpt je vetverbranding te versnellen.

Help mee Nederland fit(ter) te krijgen en deel dit artikel!!

    Related posts:

    Leave a Reply